NL
Bel ons
Menu Sluit

Klachtenregeling

Heb je een klacht over de huisartsenzorg? Hieronder lees je welke stappen je kunt nemen om jouw klacht op te lossen en hoe DOKh hierbij betrokken is.

1. Bespreek je klacht met je huisarts

Bespreek deze eerst met je huisarts. Dit kan ook gaan over bijvoorbeeld een doktersassistent(e) en kan te maken hebben met je behandeling, de bejegening of bijvoorbeeld de telefonische bereikbaarheid.

Als je huisarts niet weet dat je ontevreden bent, kan hij of zij je klacht niet oplossen. Maak daarom een afspraak om je klacht te bespreken. Geef bij het maken van de afspraak aan dat je een klacht wilt bespreken en dat je hier wat extra tijd voor nodig hebt. Kom je er samen niet uit? Dan kun je de volgende stappen volgen.

2. De klachtenfunctionaris van DOKh

Ben je ondanks eerdere stappen toch niet tevreden? Dan kun je terecht bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris van DOKh, een landelijk erkende klachten- en geschilleninstantie. Deze functionaris vangt jouw klacht op en ondersteunt je tijdens het hele proces. Je kunt bij hem of haar terecht met vragen, advies krijgen en zo nodig hulp bij het schriftelijk formuleren van je klacht.

Wanneer je klacht duidelijk is, ga je samen met de klachtenfunctionaris op zoek naar een oplossing. Vaak wordt gekozen voor een (telefonisch) bemiddelingsgesprek. Je kunt zelf aangeven of je hiervoor openstaat. Het doel is altijd om, door bemiddeling tussen jou en je huisarts, de klacht samen op te lossen.

Lukt het ondanks de bemiddelingsgesprekken niet om tot een oplossing te komen? Dan begeleidt de functionaris je bij de volgende stap: je klacht wordt dan een geschil bij DOKh.

3. De geschillencommissie komt met een bindend oordeel

Kom je er ondanks bemiddeling door je huisarts en de klachtenfunctionaris echt niet uit? Dan kun je een uitspraak over jouw klacht vragen. Dit kan bijvoorbeeld om te bepalen of jouw klacht terecht is, om te zorgen dat de huisarts advies krijgt om herhaling te voorkomen, of om een schadevergoeding aan te vragen als je schade hebt geleden.

Je kunt je klacht dan indienen als geschil bij de Geschillencommissie Huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist), leden namens de patiënten en leden namens de huisartsen, en wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris. Het oordeel van de commissie is bindend, wat betekent dat je daarna geen beroep meer kunt doen bij de gewone rechter over hetzelfde geschil.

Let op: u kunt alleen een geschil indienen als u eerst heeft geprobeerd om het probleem op te lossen via de klachtenfunctionaris.


Contact
Inloggen Uw Zorg Online
Choose language
Dutch Dutch
English English